Prawo jazdy na motocykl- co warto wiedzieć?

Prawo jazdy na motocykl – co warto wiedzieć?

Nie ma nic przyjemniejszego niż pozostanie sam na sam ze swoim jednośladem w słoneczny dzień, by choć przez chwilę poczuć się jak Peter Fonda w filmie Easy Rider szczególnie, że w Polsce sezon motocyklowy trwa dość długo, bo od kwietnia aż do października. Jeżeli chcesz poczuć się jak Tom Cruise w roli Pete’a Michell’a w Top Gun i zabrać na przejażdżkę swoją ukochaną lub po prostu rozpocząć przygodę z motocyklami, wyjaśnimy ci co warto wiedzieć. 

Prawo jazdy na motor dla młodego kierowcy

Od 24 sierpnia 2014 roku mamy możliwość poruszania się motocyklem o pojemności 125 ccm posiadając prawo jazdy kategorii B dłużej niż 3 lata. Jest to idealne rozwiązanie dla początkujących, gdyż jak to mówi przysłowie „Nie od razu Rzym zbudowano”, a zaczynanie przygody z jednośladami na przykład od Kawasaki ZZR-1400, czy nawet motocyklami o pojemności około 700ccm może skończyć się, jednym słowem – źle. 

Prawo jazdy na motocykl – warunki

Kiedy pojemność 125 ccm to dla ciebie za mało możesz pokusić się o wyrobienie sobie prawa jazdy o kategorii AM, A1, A2 lub A. Jakie są wymagania i co warto wiedzieć?

Prawo jazdy na motor – Kategoria AM

Niegdyś „karta motorowerowa” jest najniższą ze wszystkich kategorii. Aby ubiegać się o te uprawnienia należy mieć ukończone 14 lat i wymagana jest zgoda rodziców lub opiekunów prawnych, a jeżeli jesteśmy pełnoletni, wystarczy tylko dowód osobisty.

Prawo jazdy na motor – Kategoria A1

Następna jest kategoria A1. Do egzaminu może przystąpić osoba, która ukończyła 16 lat, wymagana jest jednak zgoda rodziców lub opiekunów prawnych. Uprawnienia te pozwalają nam jeździć motocyklem do 125 ccm o stosunku mocy do masy własnej nie przekraczającym 0,1 kW/kg. Takie prawo jazdy daje też możliwość prowadzić motocykl trójkołowy o mocy nie większej niż 15 kW. 

Prawo jazdy na motocykl – Kategoria A2

 Wraz z większymi uprawnieniami zwiększają się również wymagania, gdyż jest to pierwsza z kategorii dostępna tylko i wyłącznie dla osób pełnoletnich. Z tą kategorią możemy przesiąść się na jednoślady o mocy nie przekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nie większym niż 0,2 kW/kg. Właściwość ta nie może powstać w wyniku przeprowadzenia zmian w pojeździe o mocy większej niż dwukrotność mocy tego motocykla. 

Prawo jazdy na motocykl – Kategoria A

Ostatnią kategorią (na którą zasługują tylko prawdziwi weterani) jest Kategoria A. Takie prawo jazdy umożliwia nam prowadzenie wszelkiego rodzaju motocykli (nawet rzeczonego Kawasaki ZZR-1400 i nie musi się to zakończyć tragedią). By zostać takim weteranem wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii A2 przez co najmniej 2 lata lub mieć ukończone 24 lata (choć przede wszystkim wymagany jest zdrowy rozsądek). 

Prawo jazdy na motocykl – jakie kroki należy podjąć?

Pójść i się zapisać, tak po prostu. Jeżeli planujemy wyrobić sobie prawo jazdy „na własną rękę” to kurs możemy rozpocząć najwcześniej 3 miesiące przed osiągnięciem wymaganego wieku do uzyskania pozwolenia na daną kategorię. Jeżeli natomiast jesteśmy uczniem szkoły, której program nauczania uwzględnia szkolenie na prawo jazdy, mamy możliwość rozpoczęcia kursu nawet 9 miesięcy szybciej!

Czas trwania kursu na prawo jazdy na motor

Kurs trwa w sumie 50 godzin, w tym:

– teoria – 30 godzin – kończy się egzaminem w wewnętrznym, po którym dopiero można zacząć część praktyczną, 

– praktyka – 20 godzin – jazda na placu manewrowym oraz po mieście, kończy się egzaminem wewnętrznym, którego zdanie pozwala przystąpić do egzaminu państwowego. 

Prawo jazdy na motocykl – ile kosztuje?

Średnio kurs na kategorię AM kosztuje około 1200 zł, a na kategorie A1, A2 i A – 1100 – 1600 zł (+ dodatkowe godziny kursu około 50 zł/h) + egzamin państwowy (30 zł teoria, 180 zł praktyka). 

Państwowy egzamin teoretyczny:

– zawiera 20 pytań TAK/NIE

– 12 pytań abc

– maksymalna ilość punktów – 74 

– trwa 25 minut 

Państwowy egzamin praktyczny:

– sprawdzenie działania pojazdu

– przemieszczanie z punktu A do punktu B przy zgaszonym silniku

– slalom szybki

– omijanie przeszkody i „ósemkę”

– ruszanie z wzniesienia

– jazda po mieście (20 – 40 minut)

  Oprócz kursów oraz egzaminów wymagane są również badania lekarskie (około 200 zł) i odpowiednie dokumenty (100 zł) ze zdjęciem (15 – 20 zł). Całość powinna kosztować do 2 tys. zł, przy założeniu, że zdamy egzamin państwowy za pierwszym razem. Jeżeli tak, nic nie stoi na przeszkodzie, by zakupić swoją maszynę i rozpocząć podbój świata motocykli! Powodzenia!  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *